Als 14-jarige ben je doorgaans druk met met kleren, WhatsApp, een eerste date of een spoedcursus ‘hoe overleef mijn klasgenoten’.
Charles Bahr daarentegen dacht toen hij 14 jaar was na over hoe je jongeren aanspreekt met reclame – en richtte met enkele vrienden zijn eigen marketingbureau Tubeconnect op.
Inmiddels is de uit Hamburg afkomstige Charles 17 en treedt hij op als spreker op congressen waar marketeers zich het hoofd breken over de vraag hoe je de Generatie Z enthousiast kan maken over een product.
Het marketingbureau van Charles is anno 2018 meer dan een leuke hobby: het maakt onderdeel uit van het Hamburgse influencerbureau Lucky Shareman, dat een belang heeft genomen van 25 procent Tubeconnect.
Charles krijgt voornamelijk opdrachten van bedrijven die reclamecampagnes willen maken met zogenoemde influencers en proberen jonge doelgroepen te bereiken via sociale netwerken zoals Instagram, Snapchat of Musical.ly.
17-jarige marketingoeroe
Als je met Charles praat, is het moeilijk te geloven dat hij nog maar 17 is. Niet alleen omdat hij het marketingjargon vloeiend beheerst ("Instagram is niet meer lit, maar Snapchat is nog steeds een rising star"), maar ook omdat hij voor z'n leeftijd op een bijzonder volwassen manier over dingen praat.
Toen we hem aan de telefoon spraken, liep hij door Parijs waar hij naar eigen zeggen deelnam aan wat hij een "geheim event" noemde.
Eigenlijk zou hij overdag op school moeten zitten, maar Charles is van plan in 2020 eindexamen te doen. Al denkt hij dat "een schooldiploma niet veel waarde meer heeft".
Voorlopig wil hij niet te ver vooruitkijken. Hij ziet zichzelf niet per se in Silicon Valley. "Ik denk dat dat veel moeilijker is dan in Duitsland, je staat onder veel meer druk om te presteren."
Zijn bureau Tubeconnect bestaat momenteel uit tien medewerkers, vooral jongeren. Maar ook een paar "oude mensen", zegt Charles - en verontschuldigt meteen over z'n woordgebruik. De teamleider is 40. Zelf mag Charles die rol nog niet op zich nemen, ook al is hij zelf oprichter van het bureau.
Of hij serieus wordt genomen? Daar maakt Charles zich totaal niet druk om. "Meestal nodigen bedrijven ons uit, omdat ze zien dat we weten wat we doen."
Jongeren bereiken via jongeren
Charles Bahr heeft waarschijnlijk ergens een snaar geraakt. Tot nu toe hebben marketeers van midden dertig verwoed geprobeerd producten te slijten bij tieners. Wat Charles en zijn vrienden doen, is van grote waarde voor merken: ze geven door wat hun ervaringen zijn op social media en schatten in bij welk platform of welke influencer een product past.
Toch wil Charles niet gezien worden als de spreekbuis van Generatie Z: "Mijn mening is niet altijd representatief, maar ik denk dat het goed is dat ouderen met jongere generaties communiceren."
En dat lijkt te werken. Tubeconnect boekte afgelopen jaar een omzet van meer dan een ton. "Ik denk dat ons zakgeld bovengemiddeld is", zegt Charles.
Of hij in de marketing wil blijven nadat hij z'n schooldiploma heeft, weet Charles nog niet. "Het is een best wel dubieus vakgebied. Heel creatief, maar ook een beetje ongemakkelijk, omdat je anderen manipuleert." Hij kan zich ook voorstellen dat hij iets gaat doen met een nieuwsportal. En dat is wat Charles betreft geen grapje.
Dit artikel verscheen eerder op Business Insider Deutschland.